Nils Einar Eriksson heter arkitekten till Göteborgs vackra konserthus på Götaplatsen, färdigt 1935 och ett hem för Sveriges nationalorkester, Göteborgssymfonikerna. Exteriören är i nyklassicistisk stil men interiören funktionalistisk. Tack vare föreningens f.d. kollega Kjell-Åke Hansson, som numera arbetar med GSO:s sändningar på nätet, fick vi en gedigen rundvandring i huset av Johan Björkman, fastighetsansvarig. Sven X:et Erixsons målning “Melodier vid torget” vann utsmyckningstävlingen, vilket resulterade i Nordens största bildvävnad, framställd av Handarbetets Vänner. Den är imponerande med Ferlin centralt men tyvärr blekt av sol och tobaksrök. Omklädda skinnmöbler är orginal fast de var flätade då. Föregångare till Carl Malmstens möbler. Nedan: Kjell-Åke Hansson och Johan Björkman.
Vacker intarsia på balkongen i Stenhammarsalen.
Tre år tog det att bygga den nya, unika orgeln, som invigdes 2021 till Göteborgs 400-årsjubileum. Orgel-professor Hans Davidsson, som ansvarat för tillkomsten, kallade den “en klenod i orgel-världen”. “Den når upp till en ny nivå för stora orglar världsvitt”. Orgeln består av 9.000 pipor! bakom 99 stängbara luckor i frontväggen på scenen och har ett mekaniskt höj- och sänkbart spelbord inbyggt bakom panelen i väggen. Ett team från Chalmers har arbetat med tekniken. Lite kuriosa: Orgeln behöver gympa! Minst 15 tim./vecka behöver den spelas på. Luftsystemet är mycket viktigt i en symfoniorgel. Akustiken är mycket bra i hela huset. Taket i Foajé-baren har försetts med 5 cm akustik-puts och väggarna har “karaktär i basbärighet” enligt Hans. Solister från hela världen beundrar vårt konserthus.
Hans avslutade sitt föredrag med att spela vid det elektroniska klaviaturet. Det var ett magnifikt orgelverk av Cesar Frank, mycket överraskande och exklusivt för oss.
text: Sonja Lundström
foto: Göran Jemtsjö