17 medlemmar från RTPK Karlstad har varit på ett intressant studiebesök hos NWT-koncernen, där vi bland annat fick veta mer om hur NWT valt att tackla tidningsbranschens utmaningar.
Med ett årligt bortfall av prenumeranter på papperstidningen som ligger på cirka 10 procent gäller det att hitta nya affärsmodeller.  Tomas Skoglund, chef för mediaområde Norr, dvs alla koncernens tidningar i Värmland och Dalsland vid sidan av moderskeppet NWT berättade om en offensivt satsning på undersökande lokal journalistik och en stark krimbevakning som möjliggjorts genom nyanställningar.
Vi fick också besöka tryckeriet där man nyligen börjat trycka ett antal dagstidningar från Bohuslän/norra Älvsborg.
Intressant var också satsningen på att kombinera tidningsdistribution med paketutdelning. Varje morgon följer cirka 8000 paket med morgontidningen ut i tidningsbilarna. Vi hade många frågor och fick spännande svar. /Ulla Walldén, RTPK Karlstad
.