Det blev många frågor och svar om FM, internetlyssning och poddar när den äldre generationen mötte dagens radioarbetare i Luleå.
Målet är som alltid att göra bra journalistik. Många av oss var med på den tiden SR hade monopol i FM. Nu har SR en uppsjö av konkurrenter i FM, men framför allt digitalt.
Bland streamade radiokanaler, reportage som streamas via sociala medier och reportage/poddar att hämta hem digitalt ska SR kriga om lyssnarna.
Armi, Pontus, Linnea och Pernilla berättade om vikten att finnas på samma plattformar som konkurrenterna. De jobbar på olika sätt med att vässa och marknadsföra sina reportage och program.
FM är numera bara ett sätt att nå publiken. I den andra djungeln gäller det att sticka upp huvudet och bjuda på något extra, något nyskapande och kvalitet. Våra frågor ville aldrig ta slut.
— Vår trovärdighet är hög i jämförelse med andra medier. Den ska vi värna med bra produktioner, säger kanalchefen Armi Rousu.
Naturligtvis fick vi tid att gå runt och prata med våra tidigare arbetskamrater och få ansikten till de nya röster vi hör. Den yngre generationen av tekniker och aministratörer kunde visa den äldre hur digitaliseringen förändrat produktionsverktygen och arbetssätten.