Det är inte i kontrolltornet de har kontrollen. Där finns trafikledarna, anställda på Luftfartsverket.

 

Mathias Ryndal är trafikledare i kontrolltornet på Umeå Airport. Till vänster om honom driftschefen          Fredrik Sandström Swedavia coh sedan RTPK:s Folke Rubin, Lars-Gunnar Andersson, Clarie Andersson och Inger Brånin närmast. De andra fem i vårt besöksgäng fick gå före oss till tornet, och for hem före oss andra. Foto Tommy Engman.

Trafikledarna jobbar numer som konsulter på uppdrag av det som har kontrollen: Swedavia som driver flygplatsen, och nio flygplatser till.Luftfartsverket har hand om luften och fungerar som en myndighet.

Trafikledarna planeras bort från Umeå som bekant. Men innan dess tar de ner flygplan från tiotalet bolag tjugotalet gånger om dagen. Umeå är en flygplats med peak-trafik vilket betyder att de tre stora skall landa och starta samtidigt flera gånger om dagen. Det ställer till det framförallt för alla de som ska hantera passagerare och bagage ett par trappor ner i flygplatsbyggnaden. Alltså Swedavias personal.

Och Swedavia har en masterplan för varje flygplats det driver. Sen 2010 är Swedavia ett statligt ägt kommersiellt företag. Tänk er att alla anställda på SVT avknoppas till kommersiella Swevision och TV-fotograferna stannade kvar i public service-SVT…

Swedavia driver flygplatser vilket betyder en rad verksamheter. Den lönsammaste i Umeå är parkeringen, berättade Marknadschefen Åsa Johansson när vi i RTPK Umeå tittade in onsdagen den 20 september 2017. Hon säljer reklam, ser till att det finns butik och restaurang som fungerar och drar in pengar.

Och den som driver utvecklingen av flygplatsen och som håller i Masterplanen tillsammans med flygplatschefen är Fredrik Sandström som är driftschef. Han har varit brandman, resesäljare och … ja mycket. I Masterplanen för Umeå Airport ingår utbyggnad av landningsbanan, nya taxibanor, en ny våning på flygplatsen, ombordstigningsramper, industriområde på andra sidan landningsbanan och en hel del till.

Hans berättelse om flygplatsen handlade mycket om multikompetens, delning av uppdrag och byte av arbetsuppgifter under dagarna och veckorna efter behov och trafikpress. Lastare kan vara administratörer och säkerhetskontrollanter, driftchefen kan vara lastare och kabinstädare, verkstadsmekanikern kan vara lastare och resenärsinformatör.

Text Tommy Engman